More

    © Marie Wynants

    Debuutalbum Blanche – ‘Empire’: Het pastelkleurig fundament (★★★½)

    -

    Drie jaar na haar deelname aan het Eurovisiesongfestival is Blanche, oftewel Ellie Delvaux, er met haar debuutplaat ‘Empire’.

    Advertentie

    De tweede dinsdag van 2017 stond voor Blanche ongetwijfeld in het knalgeel gemarkeerd in haar agenda. Op die dag betrad ze voor het eerst het grootste Europese podia dat het Eurovisiesongfestival is. Met ‘City Lights’ veroverde ze toen de vierde plek in de rankings. Stilzitten deed ze niet, zo getuige singles ‘Wrong Turn’, ‘Moment’ en ‘Soon’, die tussentijds verschenen. Drie jaar later is ze klaar voor het vervolg en dat bracht ze vrijdag uit in de vorm van haar debuutalbum ‘Empire’.

    Van frêle naar zelfzeker

    Een voorproefje van dat langverwachte debuut kregen we in februari te horen in de vorm van titeltrack ‘Empire’. Een track die meteen de evolutie van Blanche duidelijk maakte. Van timide en frêle tot de trotse en zelfzeker dame die ze vandaag is: “Dit is mijn album. Het zijn mijn songs en gevoelens. Sommige zijn meer persoonlijk, andere zijn meer moderne sprookjes”, zo vertelde ze. 

    ‘Empire’ is een album gemaakt om van het begin tot het einde te beluisteren. Dat legt ze ook zelf uit: “Ik luister nog steeds naar albums in hun geheel. Een album draait niet louter om singles, het helpt om de benadering van de artiest te begrijpen.” En dat doen we dan ook. Met ‘Till we collide’ en ‘Fences’ toont ze hoe ze het pad van catchy melodieën fier weet te bewandelen, zonder daarbij in het generieke te vervallen. Het is dan ook een sterk en modern popalbum geworden, met songs waar synthklanken en vooral haar stem het voor het zeggen hebben. 

    Met ‘Only you’ zorgt ze voor afwisseling in het up-tempo gezelschap waarmee ze ‘Empire’ opent. Een wondermooi rustmoment. ‘Lonely’ speelt dan weer met contrasten. Haar unieke diepe stem, haar kopstem, zacht en luid. Het zorgt ervoor dat de plaat nooit duf wordt, maar wel uitblinkt van kleur. Zo is ‘How does that sound’ een song die geschreven lijkt voor de grote mensenmassa’s op de festivals. Op ‘Summer nights’ bezingt Blanche de invloed van de plotse beroemdheid op haar leven, maar zorgt ze vooral voor een song die dagenlang blijft hangen. 

    De deur staat altijd open

    Het melancholische trio ‘Pain’, ‘We had’ en ‘Stubborn’ luidt het einde in van ‘Empire’. Vooral de laatste klinkt daarbij duister, al zijn de songs, noch het album dat in hun totaliteit: “Het is geen duister album, desondanks dat sommige thema’s het wel zijn. Voor Stubborn, wat waarschijnlijk het meest droeve lied is van Empire, zijn we niet tot het uiterste gegaan. Bepaalde woorden en zinnen tonen dat de deur altijd open is en dat er hoop is.”

    Blanche bewijst met ‘Empire’ dat ze klaar is voor een beloftevolle toekomst. De pastelkleurige fundering waarop ze haar carrière kan bouwen en waarmee ze vooral bewijst véél meer te zijn dan die van Eurosong

    Advertentie

    Over haar album, de invloed van het Eurovisiesongfestival en haar groeiproces lees je bij ons volgende week meer in een uitgebreid interview.

    Debuutalbum ‘Empire’ is vanaf nu overal te streamen.

    Advertentie

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie
    Drie jaar na haar deelname aan het Eurovisiesongfestival is Blanche, oftewel Ellie Delvaux, er met haar debuutplaat 'Empire'. De tweede dinsdag van 2017 stond voor Blanche ongetwijfeld in het knalgeel gemarkeerd in haar agenda. Op die dag betrad ze voor het eerst het grootste Europese...Debuutalbum Blanche - 'Empire': Het pastelkleurig fundament (★★★½)