De Britse singer-songwriter Nao was gisteren in ons land voor een gloeiende clubshow. Bij het grote publiek vooral bekend als de stem achter Mura Masa’s ‘Firefly’ en ‘Complicated’. Toch bewees ze gisterenavond in AB’s Ballroom zoveel meer te zijn. 

Ter ere van de voorstelling van haar tweede langspeler ‘Saturn’ reist de Britse Nao de wereld rond. Afgelopen zomer kon je de energieke Nao nog op Werchter ontdekken. Zaterdagavond kwam ze haar combinatie van in soul, en funk-gedrenkte R&B aan de AB Ballroom voorstellen.

In The Middle

Totaal onverwacht dook Nao stipt om 21 uur op in het midden van de Ancienne Belgique. Ja, u leest het goed. De Britse stond op – een voor de gelegenheid versleurd – podiumstuk, in het midden van de zaal. Met enkele op haar gerichte witte spots zette ze setopener ‘Another Lifetime’ loepzuiver in. Het zette meteen de toon van de avond. De AB warmde er zijn spieren aan op, in een aanzet tot een avond vol zwoele danspassen.

Ook met tweede ‘If You Ever’ vulde Nao’s vierkoppige band de zaal met heerlijk dansbare percussie en baslijnen. Zo ging het ook verder met haar excellente ‘Make It Out Alive’. Het moge duidelijk zijn, vocaal was er niets op aan te merken zijn. Nao, die trouwens een verleden heeft als backing vocaliste weet met haar kenmerkende stem de hoogste noten te halen. Op ‘If You Ever’ en ‘Make It Out Alive’ spaarde ze de uithalen dan ook niet. Wat een energieke start.

Het vervolg was een staaltje van de betere R&B. Voor ‘Fool to Love’ en ‘Adore You’ greep ze terug naar haar in 2016 uitgebrachte debuutplaat ‘For All We Know’. Het tweeluik deed de temperatuur zodanig stijgen dat ze zichzelf even moest afkoelen met een knalgele waaier. ‘Gabriel’ volgde en vroeg weer dé beste danspassen van menig AB-ganger.

Saturn: moment van grote beslissingen

‘Orbit’ zorgde voor een prachtig rustpunt in de set. De stemcontrole, die Nao zaterdagavond kon voorleggen getuigt van veel talent. Zuiver. Prachtig. Sterk. Keer op keer. Het duurde tot in 2014 voor Neo Jessica Joshua – zoals de Britse werkelijk heet – de stap naar de voorkant van het podium zette. Voordien deed ze backing vocals voor onder andere Kwabs en Pulp. Met haar eerste EP ‘So Good’ wist ze zelfs een plekje op Glastonbury te veroveren. Twee jaar later eindigde ze als derde in BBC Sound of 2016.

Het was wel duidelijk dat Nao er zin in had. Na ‘Get to Know Ya’ had ze zo energetisch gedanst, dat ze even op adem moest komen. “I just have to catch my breath for a second’, aldus de Britse. Even later legde ze het verhaal achter album en titeltrack ‘Saturn’ uit. 29 jaar duurt het voordat Saturnus weer op zijn zelfde plek staat. Een moment van grote beslissingen in het leven. De overgang van adolescentie naar volwassenheid, aldus Nao. ‘Saturn’ en ‘Girlfriend’ trouwens prachtig gebracht, werden beiden afgesloten met een sterke gitaarsolo. De combinatie liet de zaal keer op keer in verwondering achter.

Mura Masa’s ‘Complicated’ en ‘Firefly’ zorgden beiden voor hoogtepunten in de set. ‘Complicated’ klonk iets minder vol als verwacht, maar kon toch nog ruimschoots overtuigen. De nummers lieten werkelijk niemand stilaan. Haar bisnummers zette ze in met ‘Drive and Disconnect’. Het maakte van de Ballroom even een zonnige African-inspired danstempel. Meteen goed voor het beste nummer van de set. Setafsluiter ‘Bad Blood’ leverde het slaapmutsje van dienst. Het einde van een erg gesmaakte passage in de Ancienne Belgique.

View this post on Instagram

Queen @this_nao

A post shared by Ellis Mila Ratiau (@ellisratiau) on

Setlist Nao @AB Ballroom (09.03)

Another Lifetime
If You Ever
Make It Out Alive
Fool To Love
Adore You
Gabriel
Orbit
Brown Sugar/Inhale Exhale
Get to Know Ya
Saturn
Girlfriend
Complicated
Yellow of the Sun
Firefly
Bis:
Drive and Disconnect
Bad Blood