20 september 2020

SYML @ Ancienne Belgique, AB: Oprechtheid troef (★★★½)

-

De in het Amerikaanse Seattle, met Welshe roots opgegroeide, SYML, kan je kennen van indie-band Barcelona of zijn hits ‘Clean Eyes’ en ‘Where’s My Love’. De 36-jarige Brian Fennell maakte twee jaar geleden de keuze om zijn eigen weg uit te gaan. Die eigen weg konden we maandagavond aanschouwen in Ancienne Belgique.

De Ancienne Belgique was maandag het decor voor de, tot nog toe, grootste show van de Amerikaanse singer-songwriter SYML. Stipt om 21 uur doofden de lichten in de mythische concerttempel, waarna de zaal werd gehuld in een waas van blauw licht. SYML vergezeld door zijn twee muzikanten betraden het podium. Na een kort zinnenspelend instrumentaal werden we getrakteerd op opener ‘The Bird’. In alle rust, begeleidt door enkele snaren, toonde Fennell wat voor een veelzijdige stem hij in huis heeft. De vergelijking met Tamino werd snel gemaakt. Toch liet SYML niet in zijn kaarten kijken, toen de song even later groots liet uitmonden in een muzikale climax.

© Steven Elias

Oprechtheid troef

Met tweede song ‘WDWGILY’ bespeelde Fennell contrasten machtig. De song draaide uit op een mengelmoes van elektronica, passie én kippenvel. Dat de zaal aan zijn lippen gekluisterd stond, werd meermaals duidelijk. Zo voelden we de oprechtheid in de wondermooie songs ‘Connor’ en ‘Girl’. Die laatste gaat trouwens over een operatie die zijn dochter moest ondergaan én die gelukkig goed afliep. Dat SYML gevoelige onderwerpen niet uit de weg gaat en deze van zich afschrijft in prachtige songs, onthulde hij in het onuitgebrachte ‘Flags’. Een song die gaat over de strijd tegen kanker, die hij van dichtbij al meermaals volgde. Het was zonder twijfel één van de gevoeligste momenten van de set.

Toch was het niet fragiliteit die de klok sloeg in AB. Zo hoorden we een krachtige versie van dramatische popsong ‘Wildfire’ en het vreugdevolle ‘Clean Eyes’. Het zette het aanwezige publiek meermaals aan, tot een stevige danspas. Dansen kan geen kwaad toch?