25 september 2020

© Margit Vantoortelboom

INTERVIEW. Directeur Het Depot Mike Naert over toekomst cultuursector: “Ik kijk met een bang hart naar de volgende festivalzomer”

-

Maandenlang was het stil in Het Depot, maar eind deze week klinkt er opnieuw muziek in de Leuvense concertzaal. Wij spraken met algemeen directeur Mike Naert over de toekomst van de cultuursector, de heropstart van Het Depot en de volgende festivalzomer.

Het zijn erg moeilijke maanden geweest voor Het Depot, voor de muzieksector, voor de cultuur. Hoe kijk je daarop terug?

C’est du jamais vu. We hebben zoveel maanden zonder livemuziek gezeten. Als je een leven hebt dat elke dag in het teken staat van livemuziek en dat ineens verdwijnt, dan besef je pas hoe hard je het mist. Voor mezelf zijn de afgelopen maanden de meest intense geweest uit mijn carrière. We hebben met het Live Sector Overleg en de Crisiscel Cultuur aan heel veel mouwen getrokken en heel veel overleg gepleegd met de virologen en de politiek. Het besef is ook gekomen dat er over onze sector weinig kennis bestaat bij het beleid, zowel over onze economische, als onze maatschappelijke rol. Kijk maar eens hoe blij de mensen waren om terug livemuziek te horen.

Heropstart

Deze zomer klonk er opnieuw muziek in het Leuvense, jullie hebben met het Depot een concertreeks, de Anderhalvemetersessies, georganiseerd. Een opluchting?

Toch wel. Mijn eerste liveconcert was op 21 juli, toen Arno op de Werchter Zomerbar speelde. Dat kwam bij mij heel fel binnen. Al blijft het heel onwennig, omdat het zittend doorgaat. Vergelijk het met vrienden op café gaan. Nu moet je aan een tafeltje zitten en mag je niet aan de toog staan. Het is beter dan niets. Het is heel belangrijk dat we artiesten opnieuw op een podium kunnen zetten, dat zijn de mensen die het meest hebben geleden onder de situatie.

Jullie hebben een uitzondering aangevraagd om de capaciteit van Het Depot uit te breiden naar boven de limiet van 200 bezoekers?

Klopt. We zijn daar mee bezig. We gaan hopelijk een 300-tal mensen kunnen toelaten in twee formules. In de zittende formule zullen we geen horeca openen, dat zal voor de rustigere concerten zijn. De andere opstelling mikt meer op bubbels zoals tijdens de Anderhalvemetersessies. Dat zal het dichtste in de buurt komen van een normale concertbeleving, noem het een rock-‘n-roll-opstelling, én dan zal er wel drank geserveerd worden.

Dat zit behoorlijk ver van jullie normale capaciteit. Is dat dan rendabel?

Onze normale capaciteit is 960 in flex, met een staand en zittend gedeelte. We gaan nu aan de helft zitten van onze normale zittende capaciteit, dat is zo’n 600 concertgangers. Het is dankzij de steunmaatregelen haalbaar om het te doen, maar rendabel is het niet. Normaal hebben we zo’n 150 shows per jaar, waarvan we een derde uitverkocht nodig hebben om rond te komen.

Jullie zijn volop bezig aan de najaarsprogrammatie. Wat mogen we verwachten?

We hebben nu drie concerten gepland op de capaciteit van 200 bezoekers: Jan Verstraeten, Wallace Vanborn en Mintzkov. Ook Shht, Roosbeef en Danny Blue And The Old Socks blijven in de najaarsprogrammatie staan. Vanaf oktober is het de bedoeling om minstens twee concerten per week te geven. Het zijn andere tijden, langs de ene kant plannen we de internationale acts nu voor 2022, terwijl we voor dit najaar acts op kortere termijn plannen. Daar zijn ook grotere namen bij die in de aangepaste opstelling willen spelen. We gaan de komende weken nog hard werken om een mooi programma te hebben.

Naar welke shows kijk je uit?

Ik kijk erg uit naar Mintzkov. Ze brachten net voor de lockdown hun plaat uit, dus het zal een blij weerzien zijn. Het zal ook het eerste concert zijn in die rock-‘n-roll-opstelling. Ook Roosbeef is een van mijn favorieten. Ik kijk er vooral naar uit om het geluid door onze boxen te horen knallen. Die diepe bassen, dat je de muziek voelt.

Versoepelingen

Zijn jullie bij het Live Sector Overleg en de Crisiscel Cultuur tevreden met de bijkomende versoepelingen? 

We moeten realistisch zijn. Dit is een belangrijke stap voor vele zalen, denk aan midden-grote zittende theaters, zoals Het Capitole of de Lotto Arena. Voor die commerciële producties wordt het nu haalbaar om ze uit te brengen. Het maakt het ook allemaal aangenamer. We bereiken nu stilaan een ondergrens van gezelligheid. Een concert met een honderdtal mensen in een zaal met een tien keer zo grote capaciteit is niet gezellig. Het is vooral belangrijk dat we opnieuw artiesten op een podium kunnen zetten. Met de grotere capaciteit zullen zalen ook meer geneigd zijn om dingen te organiseren.

Zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk?

Ja. Rendabiliteit is nog niet aan de orde, daar zijn andere maatregelen voor nodig. We zitten nu in een survival-modus, maar er moeten nog heel wat zaken gebeuren om het circuit overeind te houden. Het gaat over heel veel zaken die concertgangers niet zien, het gaat over veel mensen en toeleveranciers die hun inkomsten hebben zien wegvallen, die investeringen hebben gedaan. De sector heeft de festivalzomer nodig om de rest van het jaar te kunnen draaien. Dat heeft uiteraard enorme economische gevolgen. 

Festivalzomer

Durf je al te denken aan de volgende festivalzomer?

Je moet er aan denken hé. We willen met het Live Sector Overleg en de Crisiscel zo rationeel mogelijk kijken naar de zaken. We hebben in het begin van de crisis ook gevraagd om de waarheid te zeggen, te zeggen waar het op aankwam. Het op korte termijn verlengen van de maatregelen heeft ons dit voorjaar niet geholpen. Al wisten we dat zelf toen ook niet. We hebben zelf shows liggen verschuiven van maart naar eind mei. Als je daar nu over nadenkt: ‘What were we thinking?’

Is er voldoende snel aan de mouw van de politiek getrokken?

Absoluut. We zagen ook dat de situatie lang ging duren. Eens dat we wisten dat we de zomer moesten annuleren, zijn we beginnen onderhandelen op alle niveaus. Het is een ongelofelijk getouwtrek geweest, omdat de sectoren zoals sport en evenementen een gelijke behandeling moeten krijgen. Maar dan heb je ook nog de verschillende beleidsniveau’s: federaal, Vlaams, provinciaal. Hopelijk zitten we nu in een flow waar we duurzaam op verder kunnen gaan. Zodanig dat we een framework hebben waarin we de overlevingsmodus kunnen aanhouden.

Komt die festivalzomer er dan?

Er is een belangrijk probleem. Dat is het gelijkstellen van de maatregelen in onze buurlanden. Zolang de maatregelen niet overeenstemmen zal er niet getourd worden. Stel dat er nog geen vaccin is, dan zal niemand het risico willen lopen om een grote internationale productie te moeten cancelen als een land ineens een rode zone wordt. Als het lokale producties zijn, dan is het risico beperkter. Dan kan de productie desnoods even uitgesteld worden, dat kan uiteraard niet met internationale tours. Het is daarom voor onze sector enorm belangrijk dat we de maatregelen gelijk kunnen trekken met het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en Frankrijk. Zodat onze bands daar kunnen spelen en zij naar hier kunnen komen. 

Hopelijk zijn we volgend jaar aan het vaccineren en kunnen zo de lokale festivals doorgaan. Ik vrees voor de grote festivals die afhankelijk zijn van internationale tours. Al bekijken we wel de mogelijke oplossingen. 80.000 mensen op de wei van Werchter zal moeilijk zijn, maar die verspreiden over meerdere dagen kan wel een oplossing zijn. Ik kijk daarom toch met een bang hart naar volgende zomer. Al hoop ik heel hard van wel, nog zo’n zomer zou dramatisch zijn.

Het volledige programma van Het Depot, kan je terugvinden via hun website. De livesector steunen kan je via het LIVE2020-fonds.

Abonneren op
Abonneren op
guest