‘Make Belgium Great Again’ zette fake pop-upstore op met Josje Huisman en Frances Lefebure promoot rookmelders

© VTM

Enkele weken geleden werd onthuld dat ‘Make Belgium Great Again’ een fake pop-upstore hadden opgezet op de Antwerpse Meir. Deze week wordt in het programma onthuld waar het precies om ging. 

Afgelopen maand onthulden de makers van ‘Make Belgium Great Again’ dat ze samen met zangeres en voormalig K3-lid Josje Huisman een actie op poten hadden gezet tegen fast fashion. Josje kondigde begin oktober via haar Instagram aan dat ze een eigen collectie en pop-upstore zou openen op de Antwerpse Meir. Wekenlang waren er metershoge foto’s van haar te bewonderen in de winkelstraat. Op de exclusieve opening van de pop-upstore bleek echter dat de collectie er nooit écht zou komen en werd duidelijk dat het om een actie van ‘Make Belgium Great Again’ ging om fast fashion aan te kaarten.

Fast Fashion? Waar modeontwerpers vroeger elk seizoen met een nieuwe collectie uitpakten, komen ze vandaag bijna wekelijks uit met nieuwe stukken. Consumenten worden zo aangespoord om steeds vaker te kopen. Een onderzoek van het Duitse Movinga toont aan dat gemiddeld 88% van die kledij onaangeroerd in de kast blijft liggen. De kledingindustrie is volgens kledingmagnate Eileen Fisher bovendien de tweede meest vervuilende ter wereld. Zo blijkt dat er gemiddeld 8000 liter water gebruikt wordt om 1 jeans te produceren, genoeg water om 200 dagen lang elke dag een uitgebreide douche te nemen. Zowel op mens als milieu heeft fast fashion dus een onmiskenbare impact.

Josje: “Ik denk dat weinig mensen exact weten wat de negatieve gevolgen zijn van fast fashion. Het is een thema waar ik me al langer mee bezig hou, dus dit was eigenlijk een mooie kans om mensen op een verrassende manier toch wat extra besef bij te brengen. Nu, natuurlijk moet je met dit soort thema’s altijd wat voorzichtig zijn. Ik doe zelf natuurlijk ook niet alles perfect. Maar alle beetjes helpen, dus hopelijk kan dit item toch iets losmaken bij een aantal mensen – zodat ze de volgende keer wanneer ze in de winkel staan en misschien een impulsaankoop willen doen… toch twee keer nadenken.

Frances toont het hele proces, van de ontwikkeling van de fake kledinglijn tot de verrassende ontknoping, in de vijfde aflevering van ‘Make Belgium Great Again’.

© VTM

Rookmelders redden levens

Of toch voor één keer. Frances presenteert de “Ongelooflijk irritante maar oh zo levensbelangrijke piepshow-quiz!”, over de grote misvattingen rond rookmelders. Met die quiz overvalt ze het nietsvermoedende gezin Leten uit Waregem. Kristof en Valerie en hun zoontjes Mauro en Arthur gingen de uitdaging aan en speelden het spel om zoveel mogelijk rookmelders te winnen voor de hele buurt. Vanaf 2020 worden rookmelders verplicht, maar heel wat mensen lijken het levensbelang ervan te onderschatten. Dat terwijl niet het vuur, maar wel de rook net het gevaarlijkst is bij een brand.