Recensie: ‘Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile’

Na de Netflix serie ‘The Ted Bundy Tapes’, is er nu ook een film over de waanzinwekkende seriemoordenaar Theodore Robert Bundy. ‘Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile’, geregisseerd door Joe Berlinger met Zac Efron en Lily Collins in de hoofdrollen vind je sinds 3 mei op Netflix. De film is lichtjes gebaseerd op het boek ‘The Phantom Prince: my life with Ted Bundy’ geschreven door Elizabeth Kloepher, Bundy’s ex-vriendin.

In de film zien we alles vanuit Elizabeth, ‘Liz’ haar perspectief. We zien dus niet de verschillende moorden en andere gruwelijke misdaden die Bundy pleegde. Het grote ‘probleem’ dat ik zie met deze vertelling is dat we, vooral in het begin van de film, Bundy als een echte gentleman te zien krijgen. Dat was in het begin zeer frustrerend voor mij. Het gebeurt namelijk vaak wanneer er een film over een seriemoordenaar gemaakt wordt dat hij of zij verafgood wordt door kijkers. Wetend hoe verschrikkelijk al Bundy’s moorden waren, wou ik zeker niet dat dat gebeurde.

Het is pas op het einde dat duidelijk werd dat dat niet de bedoeling was van de filmmakers. De reden waarom Bundy als een normale persoon en goede partner wordt voorgesteld is omdat Liz hem voor een lange tijd ook zo zag. Het is pas wanneer haar beeld over hem veranderd dat de hele film een echt duistere kant krijgt. Wanneer je op dat moment terugdenkt over de film, besef je dat de makers het best wel goed deden.

Authentiek

Iets wat hard opvalt in deze film is dat een groot deel van het script rechtstreeks uit de rechtszaak komt. Wanneer je al wat weet over de rechtszaak, of ‘The Ted Bundy Tapes’ hebt bekeken, zul je veel van het script herkennen. Dat zorgt er soms voor dat het wat onnatuurlijk overkomt, maar het maakt de film wel authentieker. Daarbovenop werden ook de acteurs zorgvuldig uitgekozen. Bijna iedereen die in de film meespeelt, lijkt sprekend op het personage dat hij of zij uitbeeldt. Voor kenners maakt dit de film enorm levensecht.

“There are things you don’t know that will shock you beyond your worst nightmares.”

Performance

Vooral Zac Efron blinkt uit. De meesten onder ons kennen hem waarschijnlijk hoofdzakelijk uit de ‘High School Musical’ films. Hoewel hij sindsdien al in verschillende andere films speelde, zoals ‘Baywatch’ en ‘The Greatest Showman’, is Ted Bundy toch wel zijn meest uitdagende personage. Toen de eerste trailer uitkwam, was het publiek twijfelachtig of hij een goede performance zou kunnen neerzetten. Niet alleen lijkt hij sprekend op Bundy, hij heeft ook het charisma dat mensen in de jaren 70 en 80 zo fascineerde in Bundy. Hij deed het dus ongetwijfeld formidabel.

Niet alleen Zac Efron viel me op, ook Lily Collins speelde haar rol geweldig. Collins heeft net wat meer ervaring dan Efron in het spelen in serieuze films. In 2017 speelde ze de hoofdrol in ‘To the Bone’, een film over anorexia. Liz spelen in deze film was toch nog iets helemaal anders. Er is vooral één scene op het einde van de film waarin te zien is wat Collins als actrice wel niet kan. Meer kan ik er echter niet over zeggen, want dan riskeer ik om het einde van de film weg te geven.

3.5 sterren

Het is moeilijk om een film over een seriemoordenaar een goede score te geven. Soms voelt het alsof je daarbij een score geeft aan de moordenaar zelf, wat uiteraard nooit de bedoeling is. Ik geef de film 3.5 sterren vooral dankzij de formidabele acteurs. Met andere acteurs in de hoofdrollen zou de film heel wat minder krachtig geweest zijn.

Hoewel het in het begin sterk lijkt op een ophemeling van Bundy, ontdek je na een tijdje de bedoeling van de filmmakers. Ze tonen je dat een moordenaar niet altijd op het eerste gezicht te herkennen is. Soms zijn het gewoon mensen die we kennen, bevrienden of misschien zelfs mensen waar we van houden.