Recensie: nieuwste Disney remake ‘Aladdin’

De nieuwste Disney film die een live-action make-over kreeg was ‘Aladdin’. De film kwam in België uit op 22 mei 2019, bijna 27 jaar na de animatie. De film werd geregisseerd door Guy Ritchie en heeft Mena Massoud, Naomi Scott en Will Smith in de hoofdrollen.

Hoewel het plot hoofdzakelijk hetzelfde blijft als in de animatie, worden er toch wat kleine aanpassingen toegevoegd. Zo is vooral Jasmine haar personage meer uitgewerkt dan in de animatie. Daar is ze gewoon een mooie prinses die niet met de eerste de beste prins wil trouwen. In deze live-action remake wil ze meer dan dat. Sinds zij enig kind is van de Sultan, wil zij de volgende Sultan worden. Zowel haar vader als Jafar zijn het hier niet mee eens, maar Jasmine blijft vechten voor het recht op de troon.

Speechless

Om deze nieuwe plotwending wat kracht te geven krijgen we ook een nieuw lied in de soundtrack. Dit is niets nieuws, ook in de 2017 remake van ‘Beauty and the Beast’ kreeg het Beest een nieuw lied ‘Evermore’. Net zoals ‘Evermore’ is ook ‘Speechless’ heel krachtig en voegt het enorm veel toe aan het personage. In dit lied ontdekken we dat Jasmine niet zal opgeven haar dromen achterna te gaan. Dat ze niet zal gestopt worden door mannen in een positie van macht of door oude regels die niet relevant meer zijn. Een lied dat dus perfect past in deze tijd.

Acteurs

Toen de eerste trailer voor de film uitkwam, was er veel commentaar op de keuze van acteurs. Disney liet daarbovenop ook weten dat ze moeite hadden met het casten van de mannelijke hoofdacteur. Uiteindelijk kozen ze voor de Egyptische-Canadese Mena Massoud. Hij bleek een formidabele keuze. Zijn vertolking van Aladdin was wat stunteliger dan die van Scott Weiniger in 1992, maar dat past wel bij het personage. Ook Naomi Scott, bekend van Disney’s ‘Lemonade Mouth’, was een goeie keuze voor Jasmine. Zeker deze nieuwe, onafhankelijke versie van het personage. Haar stem is enorm krachtig en breekt vooral door in ‘Speechless’.

Will Smith

Ook op de casting van Will Smith als Genie was er heel wat commentaar. Die rol werd in 1992 gespeeld door Robin Williams, een legende waar we jammer genoeg in 2014 afscheid van moesten nemen. Velen dachten dat Smith Williams’ schoenen niet kon vullen. Het is duidelijk dat Smith een eigen versie van Genie gaf, maar die was nog altijd even hilarisch en absurd. Will Smith deed zeker niet onder aan Williams, ze vallen gewoon moeilijk te vergelijken.

Er is een bepaalde scène, de jam scène, waar Smith en Massoud hun humor boven halen en waar je voor een volle twee minuten niet kunt stoppen met lachen. In deze scène toont Smith een volledige andere kant van Genie. Een kant die het personage nog meer uitwerkt, maar toch volledig past. Wetend dat deze scène geïmproviseerd is, toont nog meer hoe getalenteerd zowel Massoud als Smith zijn.

5 sterren

Iets mis vinden met deze live-action remake is voor mij niet mogelijk. De kleine veranderingen in het plot maken de film alleen maar beter, wat niet vaak het geval is met deze Disney remakes. ‘Speechless’ is voor mij HET lied van 2019, ook al is het jaar nog niet eens halfweg. Tenslotte is de casting uitmuntend gedaan en spelen alle acteurs hun rol perfect. Deze film verdiend zonder twijfel 5 sterren en is zeker de moeite waard om te bekijken.