‘Yesterday’: Als niemand The Beatles kent

Na films over Queen en Elton John, zijn de Beatles de volgende in het rijtje van beroemdheden die een film krijgen. Het concept is wel net een beetje anders. Het gaat niet over de leden van de band zelf, maar eerder over het fenomeen dat ze in de wereld zijn. ‘Yesterday’ kwam op 26 juni uit in België met Himesh Patel, Lilly James en Kate McKinnon in de hoofdrollen. De film werd geregisseerd door Danny Boyle en geschreven door Richard Curtis.

Samenvatting

Wat als de wereld ‘The Beatles’ vergat en jij als enige nog hun muziek kende? Dat is de vraag waarrond de film draait. Jack Malik (Himesh Patel) is een gefaalde muzikant die, na een grote stroomstoring, de enige persoon is die de muziek van de Beatles nog kent. Eerst denkt hij dat zijn familie hem gewoon voorliegt, maar na heel wat overtuigen beseft hij dat er iets enorm vreemd aan de hand is. Al snel wordt Jack Malik wereldberoemd dankzij de hits van de Beatles, wat niet alleen zijn leven, maar ook dat van zijn manager Ellie (Lily James) verandert. Jammer genoeg verandert hun leven niet enkel in de positieve zin.

Films met een origineel plot, die geen sequels zijn, vind je niet meer elke dag. Het idee in ‘Yesterday’ van een wereld zonder Beatles is wel een inventief idee. Om die reden was de trailer van de film voor zo veel mensen enorm aantrekkelijk. Jammer genoeg stelde de film hierin een beetje teleur. Er waren zo veel richtingen waar ze met het idee naartoe konden, maar op bijna elk punt waar er een keuze gemaakt kon worden, kozen ze voor de voorspelbare. Het enige wat ze in mijn ogen correct deden met het idee was dat de Beatles niet de enigen waren die iedereen vergeten bleek te zijn. Doorheen de film kwamen er nog enkele andere dingen, zoals Coca Cola, ter sprake die blijkbaar ook uit iedereens geheugen gewist waren.

“John, Paul, George and Ringo, The Beatles. Yesterday, it’s one of the greatest songs ever written.”

Personages

Jack en Ellie, de twee hoofdpersonages, zijn heel standaard personages. Hoewel de acteurs hun werk fantastisch doen en de twee op een heel geloofwaardige manier brengen, zijn zij niet degene die het meest opvallen. Debra (Kate McKinnon) en Rocky (Joel Fry) daarentegen springen er bovenuit. Allebei hun personages hebben karakters die ontzettend verschillen van hoe ze in het echte leven zijn. Om ze geloofwaardig te brengen moesten ze dus al hun kunsten bovenhalen. Dat deden ze uitstekend, wat vooral voor erg grappige momenten zorgt.

Muziek

Aangezien de film over de Beatles gaat, is er uiteraard vooral muziek van de wereldberoemde band te horen. Verrassender is het feit dat ze niet alleen voor de aller populairste liedjes kozen. Uiteraard horen we hits als ‘Yesterday’, ‘Let it be’ en ‘Hey Jude’, maar ook net iets minder bekende nummers als ‘I Saw Her Standing There’ en ‘Carry That Weight’. De bekende popzanger Ed Sheeran speelde ook een belangrijke rol in de film, dus ook van hem zijn er enkele nummers te horen. Op het einde speelt zelfs een nummer van Sheeran, ‘One Life’, dat niet in de soundtrack van de film te vinden is.

3,5 sterren

Gezien het lichtjes voorspelbare plot, dat toch wel teleurstelt, krijgt de film van mij 3,5 sterren. Die zijn dan vooral verdiend dankzij de formidabele acteurs die hier tonen wat ze in hun mars hebben. Maar niet evenmin, door de fantastische, zelfs soms verrassende, soundtrack. Hoewel niet elke film even goed kan zijn, hoop ik toch dat ze nog even doorgaan met films maken die geïnspireerd zijn op bekende artiesten. Niet alleen voor fans, maar ook voor kijkers met minder kennis over de muziek zijn die enorm boeiend.

Abonneren op
Abonneren op
guest