‘All The Bright Places’ op Netflix: Een lauw afkooksel van het boek (★)

Op 28 februari bracht Netflix het romantisch drama ‘All The Bright Places’ uit. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jennifer Niven. Het boek werd goed ontvangen en dus lagen de verwachtingen voor de film hoog. Maar die verwachtingen werden niet ingelost, integendeel.

‘All The Bright Places’ gaat over Violet Markey en Theodore Finch. Ze hebben het allebei moeilijk en vinden troost bij elkaar. Voor een schoolproject werken ze samen om de wonderen van Indiana te ontdekken. Daarom dwalen ze rond en leren ze de schoonheid van kleine dingen te zien. Maar kan dat wel blijven duren? De film gaat over mentale gezondheid, rouw en jonge liefde.

Met Elle Fanning (Violet Markey) en Justice Smith (Theodore Finch) als hoofdrolspelers, lag de lat natuurlijk erg hoog. Deze sterke acteurs werden dan nog eens aangevuld met Alexandra Shipp, Luke Wilson en Keegan-Michael Key, om er maar enkele te noemen. De cast is heel sterk en er wordt goed geacteerd in de film.

Tijdsverspilling

‘All The Bright Places’ had alles om een topfilm te worden: een goede cast en een aangrijpend verhaal. Toch kon de film de hoge verwachtingen niet waarmaken. Violet Markey komt irritant over en lijkt een control freak. Theodore Finch komt ook niet bepaald over als een fijne jongen, en gedraagt zich als een rotzak. De personages zijn niet voldoende uitgewerkt, waardoor je hun gedragingen niet begrijpt.

Ook is er veel geschrapt van het oorspronkelijke boek. Dat is natuurlijk normaal bij een film, maar het verhaal wordt in dit geval erg dun en saai. De problemen van de hoofdpersonages worden nergens helemaal duidelijk. Ook zitten er enkele melodramatische scènes in die de film ongeloofwaardig, melig en afgezaagd maken. Het verhaal is heel fragmentarisch, waardoor je sommige gebeurtenissen niet begrijpt die in het boek wel duidelijk werden.

Een deel van het verhaal van het boek is duidelijk verloren gegaan in de film. Je kan je slecht inleven in de personages en de film is langdradig. Een grote teleurstelling. Ik zou het zelfs een verspilling van mijn tijd durven noemen. Jammer, want de cast had zeker potentieel. De acteurs waren sterk, maar dat maakt het verhaal niet goed.

Abonneren op
Abonneren op
guest