Recensie: ‘Joker’ zet superheldenfilms op zijn kop

“Joker”, geregisseerd door Todd Phillips, heeft sinds kort de filmwereld in zijn ban. Al toen de film voor het eerst vertoond werd op het Filmfestival van Venetië werd het dé film van het jaar genoemd. Velen refereerden naar hoofdrolspeler Joaquin Phoenix met woorden als “geniaal” en “Oscar-waardig”. De film sleepte daar ook meteen een Gouden Leeuw in de wacht. De hype was groot en werd alsmaar groter sinds de release van de film in onze zalen. Door zoveel lof voor “Joker” zou je kunnen doen denken dat het allemaal flauwekul is, dat de hype gefabriceerd werd en recensenten omgekocht. Niets blijkt minder waar.

Het verhaal van “Joker” speelt zich af in het fictieve Gotham City, thuisbasis van niemand minder dan Bruce Wayne, beter bekend als Batman. Wie echter op de Caped Crusader zijn komst zit te wachten, zal van een kale reis terugkeren. Bruce Wayne is tijdens de gebeurtenissen in “Joker” namelijk nog een kind, zijn ouders nog levend en wel. Zoals de titel al verraadt, gaat deze film helemaal niet over de superheld, maar wel over zijn aartsvijand, “The Clown Prince of Crime”, de Joker. Hier heet hij nog Arthur Fleck, een onfortuinlijke clown die ervan droomt om bekend te worden met stand-up comedy, al is hij niet erg grappig. Hij woont nog bij zijn moeder en lijdt aan een geestelijke aandoening waardoor hij op willekeurige momenten ongecontroleerd in lachen uitbarst. Dat kan wel eens leiden tot zeer vreemde en ongemakkelijke momenten, zowel voor de mensen rondom hem als voor de kijker. We volgen Arthur in zijn miserabele bestaan en zien hoe hij van geesteszieke loner langzaamaan transformeert in een gestoorde psychopaat.

“I used to think my life was a tragedy, but now i realize it’s a comedy”

Een atypische superheldenfilm

Verwacht van deze film dan ook geen spectaculaire en heldhaftige taferelen als in “Avengers: Endgame” of “Justice League” waar het goede overwint van het kwade. “Joker” is een atypische superheldenfilm, in de zin dat het eigenlijk geen superheldenfilm is. Als je Batman wil zien vechten tegen Joker, dan kan je maar beter thuis blijven en “The Dark Knight” opzetten. Wil je echter een ongelooflijk diepgaande character study van één van de meest intrigerende comicbook personages ooit, dan is deze film ronduit perfect. Joaquin Phoenix speelt de rol van zijn leven als Arthur Fleck, en ondanks het ietwat trage tempo en een speelduur van ongeveer twee uur weet hij de kijkers van begin tot einde mee te slepen. Zijn lach is maniakaal en angstaanjagend, zijn lichaam uitgemergeld, zijn blik hopeloos en krankzinnig. Het zou wel eens goed kunnen dat Joaquin Phoenix hiermee een Oscar weet te veroveren.

Conclusie

Naast een meeslepend verhaal en een opmerkelijke acteerprestatie van Joaquin Phoenix kan je bij “Joker” ook genieten van de geweldige muziekkeuze, die naadloos bij de sfeer van elke scène past. Ook bij het prachtige beeldmateriaal, waarin Gotham City helemaal tot leven wordt gebracht als deprimerende metropool, kan je je ogen uitkijken. Het is een stad waar armoede en onrust heerst, een gitzwarte blik op onze hedendaagse maatschappij, en hiermee brengt “Joker” meteen ook een zeer actueel thema aan. Je hoeft dus geen superhelden-kenner of comicbook nerd te zijn om iets van de film te snappen, aan voorkennis heb je hierbij niet zo veel. “Joker” staat volledig op zichzelf en weet zowel de fanatieke geek als complete leek te bekoren.