18 september 2020

Kids in the Waiting Room brengt debuut EP uit: Bij duisternis weglokken uit de kolkende realiteit (★★★★)

-

Advertentie

Een maandje geleden kwam de gelijknamige debuut EP van het Gentse Kids in the Waiting Room uit. Het project van frontman Thomas Van Caeneghem schopte het reeds eerder reeds tot onze Must Discover x vi.be. Ditmaal werpen we een blik op hun intrigerende debuut EP.

Kids in the Waiting is het muzikale project van Thomas Van Caeneghem. De man concentreerde zich de laatste jaren op acteren, zo kan je hem kennen van ‘Gevoel Voor Tumor’, ‘Loslopend Wild & Gevogelte’ en theatergezelschap Lieden Op Zee, maar ging al snel over tot het maken van muziek voor een minder theatrale setting. Voor Kids in the Waiting Room ging Van Caeneghem de samenwerking aan met Simon Raman (Steiger, Ivy Falls, Uma Chine), Kobe Boon (Steiger, Mos Ensemble), Artan Buleshkaj (Madame Blavatsky, H A S T) en Jonas Desmet (Madame Blavatsky, Shore Shot).

Kids in the Waiting Room noemt zichzelf een electro-akoestische indie-rock band die het beste van twee werelden combineert. Langs de ene kant bestaat Kids in the Waiting Room uit een bende diverse muzikanten met een jazz-achtergrond en anderzijds het alternatieve singer-songwriterstalent van Van Caeneghem.

“Hun muziek kan je beschrijven als liefdeskind van James Blake en The Notwist.”

Met ‘Parts’ opent Kids in the Waiting Room hun EP met een zweem van mysterie. De duistere, vervormde vocalen van Thomas Van Caeneghem vloeien probleemloos samen met de zwerm van elektronische en akoestische klanken. Hun muziek kan je beschrijven als liefdeskind van James Blake en The Notwist. De songs lokken je bij duisternis kolkend weg uit de realiteit. ‘Basement’, een song die draait rond een percussiepatroon en een akoestische gitaar, is dan weer meesterlijk sluw.

Terwijl Kids in the Waiting Room tegenwoordig door het leven gaat als band, was dat niet vanaf meet af aan zo. De EP zelf werd op zo’n twee weken in de herfst van 2018 opgenomen. Initieel sloeg Van Caeneghem, samen met studio engineer Dirk Banken, aan het experimenteren met akoestische en elektronische elementen. In de loop van de weken stonden gelijkgezinde muzikanten en vrienden hun bij. De band zelf ontstond pas lang na de opnames. Oftewel hoe het soloproject een band werd. Het gezelschap belooft binnenkort songs vanuit een bandperspectief te releasen.

Derde song ‘All Over’ valt op door het bijna epische karakter dat de song gekregen heeft. De harmonieën en vocalen combineren tot een gelaagdheid en warmte waarbij menig haardvuur ijskoud aanvoelt. Wat houden we hiervan! ‘City Songs’ is een experiment van glitch-geluiden. De band speelt op deze, met de spreekwoordelijke kloten van je gehoor. Wees gerust, je speakerinstallatie is niet kapot.

Het rond-percussie-gebouwde ‘K.I.T.W.R.’ klinkt dan weer vrolijk, maar tegelijk sluipend. De stemeffecten keren op deze als rode draad terug. Afsluiten doen ze met het warme en gulle extraatje ‘Steps’, die het pad effent om opnieuw te beginnen met ‘Parts’. De cirkel is rond.

Kids in the Waiting Room brengt op hun debuut EP een interessant geheel. Een geslaagd experiment van akoestische en elektronische elementen. Meer van dit!