De Australische singer-songwriter Dean Lewis was gisteren naar de Brusselse Ancienne Belgique afgezakt. De uitverkochte Grote Zaal – waar zeker 90% vrouw én onder de 35 was – verwelkomde de man uit Down Under hartelijk.

Noah Kahan, het is een naam die vermoedelijk niet meteen een belletje doet rinkelen. Al doet zijn muziek dat wel: de Amerikaan maakte met Julia Michaels namelijk hitsingle ‘Hurt Somebody’. De man zette op een halfuurtje een felgesmaakte set neer. Zo viel ons zijn erg fijne tracks ‘False Confidence’ en ‘Young Blood’ op. Erg strak voorprogramma.

Dean Lewis: prototype van singer-songwriter

Om 21 uur dook de ster van de avond op: Dean Lewis. De man deed bij zijn opkomst de gemiddelde hormonenspiegel pijlsnel de lucht in gaan. De Australiër moet dan ook het prototype van de perfecte singer-songwriter zijn: good-looking, een lange haardos én een (akoestische) gitaar. Lewis maakte eerder reeds furore met debuut EP ‘Same Kind Of Different’ en laat dat net het probleem van deze performance zijn. Het leek op bepaalde moment (te)veel van hetzelfde, maar daarover later meer.

Opener ‘Hold Of Me’ schudde de AB wakker. Drums en gitaren bonkten en gierden door de zaal, gegil weerklonk. Single ‘A Place We Knew’ moet – wat ons betreft – op de grote singer-songwriter-school in iedere kennismakingscursus staan. Het was het toonbeeld van de typische heartbroken singer-songwriter. Het belette de AB niet om zijn gsm lampje gretig te doen ontbranden.

De opkomst van Lewis is wel degelijk opmerkelijk. Hitsingle ‘Be Alright’ ontketende een ware kettingreactie. Op slechts enkele maanden tijd wist de singer-songwriter de Ancienne Belgique uit te verkopen. Iets wat hij zelfs meermaals herhaalde: “This is the biggest venue we played ever yet.” En ook festivals volgen: de man staat deze zomer bijvoorbeeld op Rock Werchter en Lollapalooza.

Don’t Look Back In Anger

Midden in de set ruilde Lewis zijn gitaar in voor zijn piano. Met ‘Half A Man’ werd een eerste rustmoment ingelast. Het begin van een akoestisch vervolg: zo bracht de man zijn ‘Time To Go’ en ‘Don’t Hold Me’ in een semi-akoestische versie. Zijn grootste hit ‘Be Alright’ werd opmerkelijk genoeg in een intiemere versie gespeeld. Een prachtige versie, maar eentje die voor ons grootser mocht klinken. Het is tenslotte zijn bekendste nummer. Buiten zijn eigen nummers, bracht Lewis ook één cover, ‘Don’t Look Back In Anger’. Een nummer van zijn inspiratiebron Oasis. ‘For The Last Time’ was het einde van zijn reguliere set, de ballade wist de AB muisstil te krijgen.

De band verdween van het podium, waarna ze – na een reeks “we want more” – weer opdook voor een toegift. ‘Straight Back Down’ weerklonk. Wat ons betreft – samen met ‘Be Alright’ – één van de twee sterkste nummers van de avond. Met ‘Waves’ keerde de Australiër terug naar het prille begin. Het nummer betekende de eerste doorbraak voor de zanger. Het dook zelf op in populaire series als ‘Suits’, ‘Riverdale’ en ‘Grey’s Anatomy’.

Dat Dean Lewis kan zingen staat buiten kijf. Dat de man ons één uur kan boeien, niet helemaal. De Australiër put met zijn debuutplaat ‘A Place We Knew’ en EP ‘Same Kind Of Different’ uit een gelijkaardige poel (typische) singer-songwriter tracks over misgelopen relaties. Iets meer afwisseling en Ed Sheeran heeft er een stevige concurrent bij.

RECENSIES OVERZICHT
Dean Lewis @AB (14.04)