Van 4 tot 7 april organiseert Ancienne Belgique het indoorfestival BRDCST. Een festival dat naar eigen zeggen “een grondige hekel heeft aan muzikale algoritmes en daarom doelbewust op verschillende niveaus muzikale grenze(n)loosheid nastreeft.” Je kan er de meest uiteenlopende genres ontdekken: van hedendaagse Turkse psychedelica tot (abstracte) noise of pakweg messcherpe electronica of (avant) jazz. Wij hadden een gesprek met programmadirecteur Kurt Overbergh over BRDCST.

Vanwaar kwam het idee om BRDCST te lanceren? 

Met BRDCST wilde ik appelleren aan de nood om opnieuw een cutting edge festival in de AB op te zetten. Buitenlandse festivals als Primavera (Barcelona) en  Unsound (Krakow) inspireerden me daarbij, maar vooral Le Guess Who? in Utrecht blies me van mijn sokken. In popmuziek is alles Angelsaksisch, maar ik wilde de héle wereld presenteren en hoofden openbreken. Scènes in de kijker zetten die anders nooit in de kijker staan. En dat bleek aan te slaan. Noem het gerust het festival van de toekomst.

Er zit dit jaar opnieuw op BRDCST voor ieder wat wils tussen. Waar kijkt u zelf het meest naar uit? 

Misschien wel het meest naar de avond rond de Egyptische zangeres Nadah El Shazly. Wij vroegen haar te cureren en zij neemt ons mee naar de underground muziekscène van Caïro. Je verwacht niet dat die zo’n boeiende muziekscène herbergt en ik was van mijn sokken geblazen. Van prachtige jazz over electronica en straffe hip hop waar we de komende jaren nog veel van zullen horen..

Welke was tot nu toe, voor jou het meest memorabele optreden op BRDCST?

Wel: Le Mystère Des Voix Bulgares. Ze waren the odd one out, maar pakten toch een 1000-koppig publiek in met hun engelenzang.

Wat moet men volgens jou absoluut gezien hebben op BRDCST 2019?

Black Midi! Cool hoe zo’n band in tijden van sociale media, niet via sociale media communiceert en vooral onvindbaar is op het internet. Of The Comet Is Coming met saxofonist Shabaka Hutchings als nieuwe goeroe van de hedendaagse jazz. Kom, nog eentje: Obongjayar; een rapper waar ik in de toekomst héél veel van verwacht.

Whispering Sons & Charlotte Adigéry zijn iets bekendere namen waarvoor het de laatste maanden snel ging. Ik neem aan dat u trots bent dat zij op BRDCST zullen spelen?

Trots? Apetrots! (lacht). An sich spelen er weinig Belgen op BRDCST, het moeten échte keikoppen zijn (lacht opnieuw). Whispering Sons is de beste Belgische band van het moment. Punt uit. En Charlotte Adigéry scoort ondertussen internationaal hoge ogen. Diepe buiging en petje af. Oeps, ik draag nooit een petje, dus voor haar ga ik door de knieën.

Win tickets

We mogen duo-tickets weggeven voor de derde festivaldag van BRDCST op 6 april. Deelnemen is erg makkelijk: maak een screenshot als bewijs dat je onze Facebook-pagina liket en geef een antwoord op volgende vraag: hoeveel bezoekers had BRDCST 2018?

Stuur je screenshot en je antwoord naar wedstrijden@dagelijksvanalles.be. De drie personen waarvan hun antwoord er het dichtst bijzit winnen een duo-ticket.

BRDCST 2019 van 4 april tot en met 7 april in de Ancienne Belgique. Tickets & Info: abconcerts.be