28 november 2020

© YouTube / Céline en Michiel

Drama in YouTube-land: Hoe Acid in de clinch ligt met Céline Dept en Michiel

-

Drama in YouTube-land. De Belgische YouTube’ers Acid en Céline en Michiel liggen met elkaar in de clinch en dat zorgt voor tranen (en extra kijkers).

Lees ook: OPINIE. “De klassieke media staan mijlenver van de leefwereld van Acid, Céline Dept en Michiel”

Het is bijna ongezien in het rustige Belgische YouTube-landschap. Nathan Vandergunst, op YouTube bekend als Acid, zit in een open oorlog met YouTube-koppel Céline Dept en Michiel Callebaut, ook bekend als CEMI op YouTube. Het begon toen Acid hard tekeer ging tijdens een bespreking van ‘Zo Bijzonder’, een song van Céline en Michiel. Daarin zegt hij onder andere: “De mensen die jullie (Céline en Michiel, red.) niet kennen hebben geen kanker.” 

Drie strikes

Afgelopen zaterdag poste Acid een nieuwe video, ‘Celine & Michiel proberen mijn channel te verwijderen’, waarin hij het tweetal beticht van het striken van zijn video. Met een strike wordt aangeduid dat een bepaalde video niet aan de regels van YouTube voldoet, wie drie strikes krijgt, wordt door YouTube gestraft en ziet zijn kanaal verdwijnen. In de video laat Acid zien dat zijn video aangeduid werd als een schending van de regels rond cyberpesten.

Het is zo dat een YouTube’er een ander kanaal kan aanduiden als een overtreder van zijn auteursrecht, maar iedereen kan een video ook melden aan YouTube als haatdragend of beledigend. Iets dat vermoedelijk gebeurde bij de video van Acid, maar wat vooral voor ophef zorgde tussen de fanbases van beiden. Zo worden zowel Céline en Michiel, als Acid bestookt met haatreacties van de fans van het andere kamp, zo tonen ze ook in hun video’s.

Het zijn woorden die vooral bij CEMI hard aankwamen, zo bleek uit een reactievideo (zie hieronder) van Céline en Michiel. Daarin smeken zij tot tranen toe om de haatdragende taal te laten ophouden. Opvallende beelden, wetende dat het publiek van Acid veelal uit tieners bestaat, terwijl Céline en Michiel vooral jongere kinderen aanspreken.

Kinderen = niet adverteren

Al heeft Acid schijnbaar wel een stok achter de deur. Zo zouden volgens hem Céline en Michiel de voeten treden met de COPPA-wetgeving, een Amerikaanse privacywet. Dat houdt in dat wie video’s uploadt op YouTube, die gericht zijn op kinderen niet gericht mag adverteren. Dat heeft uiteraard grote gevolgen voor de mogelijke inkomsten op zulke video’s. Ook push-notificaties en reacties worden op video’s voor kinderen uitgeschakeld. Volgens Acid zijn de video’s van Céline en Michiel gericht op kinderen en overtreden ze daarmee de betrokken wetgeving. 

Het is dan ook niet YouTube zelf die de video’s markeert als ‘bestemd voor kinderen’, die verantwoordelijkheid ligt bij de makers zelf. Zij moeten aanduiden wanneer een video kinderen als het primair publiek heeft. Daarvoor heeft YouTube tal van factoren opgesomd die kunnen aanduiden of een video al dan niet op kinderen gericht is. Dat gaat van een educatief onderwerp, tot het gebruik van kindacteurs of speelgoed dat kinderen zou aanspreken. Onderwerpen die wel in het vaarwater van Céline en Michiel liggen, zoals een recente video ‘De Alfabet Challenge’ wel zou kunnen aantonen. Medewerkers van YouTube speuren niet zelf naar overtredingen, maar dat wordt overgelaten aan een algoritme.

Meer kijkers

Wie in de heisa nu gelijk heeft, dat is onmogelijk te beoordelen. Wel is het geroezemoes voor beide YouTube-kanalen erg positief. Zo zagen zowel Acid, als Céline en Michiel de kijkcijfers van de betrokken video’s fors stijgen. Ook hun aantal abonnees zagen ze stijgen. 

Update: In een video die door Acid op maandag werd gepubliceerd toonde hij dat de ban op zijn video opgeheven werd door YouTube en dus toch geen schending zou uitmaken van de richtlijnen van YouTube, al konden wij de betrokken video nog niet terugvinden.

Dit kan je ook interesseren

Nederlandse MEROL heeft heimwee naar seks op ‘t toilet, zingt ze in ‘knaldrang’

Nederland heeft naast tulpen, Heineken en Frans Bauer uiteraard ook de eigenzinnige MEROL. Haar nieuwe single ‘knaldrang’ is onze...

Boshra over ‘Nieuwe Lichting’-inzending: “We hebben de song op 2 uur geschreven”

Ze brachten dit voorjaar hun debuutsingle ‘This Town’ uit en werden met een demoversie van een nieuwe song geselecteerd...

Een sierlijke traan op de dansvloer met ‘Leave It Beautiful’ van Astrid S

Met Zara Larsson, Sigrid en Robyn heeft Scandinavië al heel wat popsterren in huis. Daar mag je nu een...

Brihang ging op pyloon op zee staan voor ‘Ver Weg’: bekijk de indrukwekkende videoclip

Brihang is terug met een nieuwe videoclip, die hoort ditmaal bij single 'Ver Weg'. De clip is een prachtig...

Nieuwe kandidaat in ‘De Slimste Mens ter Wereld’: Bockie De Repper wordt niet graag schattig genoemd

Vanavond zit er een nieuw gezicht in 'De Slimste Mens ter Wereld'. Internetfenomeen Bockie De Repper nemen het op...
Abonneren op
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Lees Meer

PS5 kopen? Sony belooft nieuwe levering PS5, bol.com verwacht volgende week nieuwe lading

Oef! Sony heeft goed nieuws omtrent de PlayStation 5. In heel de wereld zijn gamers op zoek naar de nieuwste spelcomputer van Sony, maar...

RECENSIE. Dua Lipa’s ‘Studio 2054’ livestream: Disco Queen Dua wordt de volgende superster (★★★★)

De Britse popkoningin Dua Lipa stelde vrijdagavond haar tweede plaat 'Future Nostalgia' live voor aan de wereld. We haalden onze - ondertussen roestig geworden,...

JBC maakt een Sintbezoek online mogelijk: kindjes krijgen een gepersonaliseerde boodschap

Normaal gesproken strijkt de Sint vanaf 11 november neer bij JBC, maar omdat een fysiek Sintbezoek niet mogelijk is, organiseert de keten dit jaar...