Waarom het zo belangrijk is dat Brussels Airlines niet geïntegreerd wordt in Eurowings

© Brussels Airlines

Brussels Airlines zal niet verder geïntegreerd worden in Eurowings, dat maakte Lufthansa maandagochtend bekend op een bijzondere ondernemingsraad. De luchtvaartmaatschappij werd zo’n 2,5 jaar geleden overgenomen door het Duitse Lufthansa. De luchtvaartmaatschappij zal wel moeten besparen.

Verrassend nieuws van Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij zal niet verder geïntegreerd worden binnen de Eurowings-groep, de lagekostentak van Lufthansa. Nochtans werd er de afgelopen tijd gewerkt naar een integratie van Brussels Airlines in Eurowings, zo landde enkele weken geleden het toestel in Eurowings kleuren in Zaventem.

Nauwere aansluiting met Swiss en Austrian

Brussels Airlines zal een nauwere aansluiting krijgen bij de ‘netwerkmaatschappijen’ zoals Lufthansa, Swiss en Austrian. Dat lijkt ook de naam Brussels Airlines veilig te stellen en zal deze niet verdwijnen binnen Eurowings. Enkele maanden geleden investeerde de luchtvaartmaatschappij nog miljoenen in de uitbouw van een vernieuwde cabine.

De reden voor de nieuwe koers lijkt te vinden in de tegenvallende resultaten van Eurowings. De lagekostenmaatschappij boekte 231 miljoen euro verlies en zal tegen 2022 zo’n 15% moeten besparen. Eurowings zal zich verder ook focussen op korte afstandsvluchten. De langeafstandsvluchten worden overgeheveld naar de netwerkmaatschappijen.

Waarom is het zo belangrijk dat Brussels Airlines een netwerkmaatschappij blijft?

Het is erg belangrijk dat Brussels Airlines zijn hub-activiteiten zal kunnen blijven uitoefenen op Brussels Airport. Langeafstandsvluchten – zoals naar Afrika – die doorgaans erg winstgevend zijn, halen een belangrijk deel van zijn passagiers uit andere Europese bestemmingen. Bij de mogelijke integratie van Brussels Airlines in Eurowings leek die toevloei van passagiers in gevaar te komen.

Brussels Airlines doet het vooralsnog niet slecht, al zal de luchtvaartmaatschappij ook moeten besparen. De concrete plannen rond Brussels Airlines en mogelijke besparingsmaatregelen worden later dit jaar uitgewerkt. De netwerkmaatschappijen (zoals Brussels Airlines en Swiss) zullen zo’n 1 à 2 procent per jaar moeten besparen. Ook voor passagiers is het nieuws positief. Zo lijken mogelijke acties bij het personeel van de baan.