© Streamz

REVIEW. Een week later: is ‘Vlaamse Netflix’ Streamz de moeite waard?

-

Het werd met veel tromgeroffel aangekondigd: de start van de ‘Vlaamse Netflix’ Streamz. Ondertussen is de streamingdienst een week uit zijn startblokken geschoten, maar kan het overtuigen? En allerbelangrijkst: is het zijn prijs waard?

“De lancering van Streamz zal een mijlpaal in de Vlaamse mediageschiedenis zijn”, dat zei Kris Vervaet, CEO van DPG Media, enkele weken geleden bij de aankondiging van Streamz. Sinds 14 september kan je in ons land naast Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ en Apple TV+ kijken naar een streamingdienst van eigen bodem. Met Streamz worden voornamelijk Vlaamse series van VTM, VRT en SBS (VIER & VIJF) gebundeld. Verder wordt de catalogus ook aangevuld met topfictie van HBO.

De Bende van Jan de Lichte

Paradepaardje op Streamz is ‘De Bende van Jan de Lichte’. Een serie gebaseerd op het boek van Louis-Paul Boon en draait rond de Vlaamse Robin Hood, Jan de Lichte, die stal van de rijken om het te geven aan de armen. De serie ligt al lang op het schap bij VTM, zo waren de opnames al in 2017 afgerond. Ook in het buitenland was ze al te zien, zo zaten de internationale rechten bij Netflix.

Niets dan vreugde, nu de serie eindelijk in ons land te zien is. Het is fictie die intrigeert, onder de huid kruipt en gemaakt is om te bingen. Alleen al voor de kostuums en magnifieke decors moet je kijken.

In ‘Black-Out’ wordt een kerncentrale gesaboteerd. Een fictieserie vol actie en spanning. © VRT

Verder kunnen we – met dank aan de kersverse deal tussen VRT en Streamz – ‘Black-Out’ in primeur bekijken. De serie verschijnt dit najaar op het scherm en draait rond de sabotage van een kerncentrale. Het verhaal is losjes geïnspireerd op de sabotage van de kerncentrale in Doel. In de serie krijgt ons land te kampen met een black-out, maar tegelijkertijd wordt de dochter van de vrouwelijke premier ontvoerd. Verwacht mysterie en onverwachte wendingen net zoals in ‘De Dag’. Al kan het niet aan dat niveau tippen, het plot hangt soms wat gebricoleerd aan elkaar en dan zwijgen we nog over de bij momenten vreselijke acteerprestaties. Zelf Lucas Van den Eynde weet vaker niet, dan wel te overtuigen. Al blijft het wel een stukje opwindende zondagavondfictie met Geert Van Rampelberg als de Vlaamse Jack Bauer. Een spanningsboog om U tegen te zeggen: wij verslonden ‘Black-Out’ op twee dagen.

Met ‘Fair Trade’ is er nog een serie die je moet gezien hebben. Het is het best te omschrijven als het stiefbroertje van ‘Matroesjka’s’, maar acht afleveringen later ben je daar ook mee klaar. Verder vinden we op Streamz enkele guilty pleasures onder de vorm van ‘Temptation Island’, ‘Love Island’ en consorten. Ook voor jongere kijkers is er wel wat, zo levert TagMag een heleboel content gericht op jongeren, maar met slechts 14 minuten per aflevering hoort dat eerder op YouTube dan op televisie. Ook allerlei oude series en shows die je ongetwijfeld al gezien hebt, gaande van ‘Cordon’ tot ‘Jani Gaat’, zijn op Streamz te zien.

Waar voor z’n geld?

En daar wringt het schoentje. De prijs die je betaalt is navenant, zo kost Streamz je 11,95 per maand, dat is evenveel als een Netflix-abonnement, maar heb je te kampen met een veel kleinere catalogus. Want buiten die drie of vier topseries is er niet veel te zien op Streamz. Gelukkig zijn er ook nog enkele HBO-toppers, maar of dat genoeg is om de honger te stillen? Wij denken van niet. Al belooft Streamz iedere maand wel een nieuwe lokale titel toe te voegen.

We zijn de laatste jaren dan ook zodanig verwend geweest door Netflix, dat ieder van ons het normaal vindt om enkele seizoenen van ‘Breaking Bad’ er op een kleine week door te jagen. Om dan enkele dagen later aan een nieuwe topserie te beginnen. Aan die enorme hoeveelheid films en series, en vooral aan de mate van vernieuwing van content zal Streamz nooit kunnen tippen. Voor wie slechts enkele keren per week een aflevering bekijkt, kan Streamz wel een sterke optie zijn. Toch als je van lokale fictie houdt.

Om films te verslinden, moet je bij Streamz niet zijn. Veel meer dan enkele oude blockbusters en ‘De Kampioenen’-films kan je er niet vinden. Tenzij je Streamz+ zou bestellen, dan ben je wel meteen 19,95 euro kwijt en kan je genieten van een heleboel recente films. Is Streamz dan waar voor z’n geld? Wat ons betreft, voorlopig niet.