More

    Hoe Stievie Premium de grootste fout ooit is van Medialaan

    Advertentie

    Stievie Premium, de opvolger van de ‘oude Stievie’, aan de man gebracht als een volwaardig tv-aanbod voor de internetgeneratie. Enkele dagen later vooral weggesmeten geld. De Stievie waar je beter ver weg van blijft.

    Even terug naar eind 2013. Stievie werd losgelaten op de Vlaamse online kijker. Een primeur voor Vlaanderen: een app waarmee je zowel programma’s live kon bekijken, als tot 6 dagen kon terugspoelen. €9,99 betaalde je hiervoor, een eerlijke prijs voor een goed product.

    Twee jaar later verdween Stievie alweer gedeeltelijk: nieuwe klanten konden zich niet meer inschrijven, oude abonnees konden de app blijven gebruiken. Stievie kreeg namelijk een nieuw broertje: Stievie Free.

    Stievie Free is een versie van dezelfde applicatie, waarmee je naar zenders van Medialaan kon kijken, tevens krijg je verplicht reclame voorgeschoteld. Een logisch gevolg van Stievie’s Free businessmodel: je betaalt namelijk niks voor het gebruiken van de app.

    Stievie Premium, de verloren (kwaadaardige) zoon

    Nu weer twee jaar later, 2017. ‘The good old paying‘ Stievie krijgt een opvolger: Stievie Premium. Voor €9,99 krijg je 18 zenders, je kan live en tot 6 dagen terugkijken. Wat je ook voor €9,99 krijgt is: een beeldkwaliteit uit 2007, de mogelijkheid om maar op één scherm tegelijk te kijken en gepersonaliseerde reclame.

    Gepersonaliseerde reclame, horen we je denken? Reclame dat aangepast is aan je leeftijd en geslacht, ongeveer zes van de acht keer die Coca-Cola reclame dus. Je krijgt alles wat je ongeveer al hebt, plus enkele ongewenste neveneffecten. Of hoe Stievie Premium vooral Premium is voor adverteerders en Medialaan, maar niet voor de (betalende) consument.

    Je krijgt alles wat je ongeveer al hebt, plus enkele ongewenste neveneffecten

    Een business-model die geen enkel ander streamingsdienst aanneemt. Zowel Spotify als Netflix, de twee grootste streamingsdiensten laten hun betalende klanten volledig reclameloos luisteren en kijken, aan de hoogste kwaliteit.

    Millennials, de doelgroep

    Millennials, de doelgroep van Stievie lijkt helemaal verkeerd ingeschat door de Medialaan directie. Een generatie die opgegroeid is tijdens de digitale revolutie. Een generatie die snel afgeleid is. Een generatie die als eerste de nieuwste digitale tools leert kennen. Een generatie waarbij je niet zomaar alles, door hun strot kan rammen.

    Wie wilt er nu betalen voor een dienst, waarmee je niets meer krijgt, maar minder dan de traditionele ‘Digibox’?

    Laat daar het schoentje wringen voor Stievie. Wie wilt er nu betalen voor een dienst, waarmee je niets meer krijgt, maar minder dan de traditionele ‘Digibox’? Niet onbelangrijk, voor de online kijker: alle grote, Vlaamse zenders bieden tegenwoordig hun programma’s via hun website aan. Hoe ga je dan consumenten lokken naar een betalende, inferieure versie?

    Netflix-run

    Gaan we even terug naar de start van VIER: één en Vtm kondigen een unieke samenwerking aan: Wouters vs. Waes. Een programma waarover Vlaanderen sprak, dat iedereen gezien had. Van dat type zagen we de laatste jaren nog maar enkele langskomen: ‘De Slimste Mens ter Wereld’, ‘Sorry voor alles’, ‘Tomtesterom’, ‘De Mol’. Producties die veel kosten, maar waar ook megalomane kijkcijfers mee worden gehaald.

    Producties die veel kosten, maar waar ook megalomane kijkcijfers mee worden gehaald.

    Nu zeg ik niet dat alle Vlaamse zenders, al hun inkomsten in unieke producties moeten steken, maar keerpunt is dat online kijkers steeds meer naar andere platforms overstappen. Waarom zou je naar de zoveelste panelshow kijken met verplichte reclame op Stievie, als je tussen honderden films, series, documentaires en reality-tvshows kunt kiezen op Netflix?

    Misschien dat Stievie Premium zijn gading vindt bij welvarende millennials, met een sterke voorkeur voor Vlaamse producties. Of bij een andere niche, die niet volledig de alternatieven voor Stievie Premium kent. Mij lijkt Medialaan gekozen te hebben voor een Stievie Premium met reclame en slechte features, eentje die ten dode is opgeschreven, een niet-levensvatbare Stievie.

    RIP Stievie 2013-2017.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer