22 september 2020

Qmusic kent sterke groei luistercijfers tijdens zomer, Studio Brussel verliest terrein

-

Advertentie

De CIM-luistercijfers van deze zomer, van 1 mei tot 31 augustus zijn binnen. Daaruit blijkt dat Qmusic de tweede grootste zender van Vlaanderen blijft. Bij de VRT-radiozenders wint MNM terrein, maar kent Studio Brussel een daling. 

De luistercijfers van 1 mei tot 31 augustus 2019 zijn binnen. Daaruit blijkt dat radiozender Qmusic in de doelgroep 18-, tot 44-jarigen zijn marktaandeel ziet stijgen met maar liefst 5%. Bij het brede publiek (12+) blijft Q de tweede grootste zender in Vlaanderen en ziet zijn marktaandeel stijgen van 11,8% naar 13,4%. Radiozender Joe groeit ook van 8,5% naar 9,1%. An Caers, directeur radio DPG Media: “Het wordt opnieuw bevestigd: de zomer is van Qmusic. Vorig jaar heeft de zomermeting ons positief verrast en daarom hebben we nog meer ingezet op muziek en beleving in de zomermaanden. Dat loont. Met de Foute Party en het Q-Beach House trekken we de luisteraars naar ons toe. We blijven investeren in al onze radiozenders: Qmusic, Joe en sinds vorige week ook in onze digitale rockzender Willy, die succesvol gestart is.”

MNM stijgt, StuBru daalt

VRT-jongerenzender MNM ziet zijn marktaandeel ook stijgen, van 10,4% in 2018 naar 11,1% in 2019. Rino Ver Eecke (nethoofd MNM): “We zijn ontzettend tevreden met dit cijfer. En met zoveel jonge luisteraars die ons op alle manieren vinden, via onze app, via onze uitzendingen op locatie of onze events. En zeker ook via acties als Marathonradio waarbij MNM scholieren en studenten steunt in de lastige examenperiode.”

Radio 2 blijft met een marktaandeel van bijna 30% de uitgesproken marktleider in Vlaanderen. Opvallend is de daling die Studio Brussel doormaakt na de sterke voorjaarcijfers. Studio Brussel onderging begin dit jaar een rebranding en legde de focus onder andere op meer alternatieve muziek. Deze zomer kon luisterend Vlaanderen deze omschakeling niet smaken, zo daalt het marktaandeel van 10,2% in mei-augustus 2018, naar 9,2% in dezelfde periode in 2019. Ter vergelijking: StuBru haalde 11,5% markaandeel tussen maart en juni 2019, vlak na de rebranding.

Jan Van Biesen (nethoofd Studio Brussel): “Er is deze zomer wat minder naar Studio Brussel geluisterd. Tegelijkertijd zien we onze digitale community groeien met videoinitiatieven als Flowjob, Linde Volgt of Rock ‘n Roll High School. Daar willen we nog meer op inzetten. Zo lanceren we dit weekend bijvoorbeeld een nieuwe digitale stream The Greatest Switch in onze app. Zo bouwen we verder op ons inspirerend verhaal, elke dag opnieuw, on air en online.”