21 oktober 2020

© VRT - 2019

Radio luistercijfers: MNM stijgt fors, Qmusic en Studio Brussel verliezen marktaandeel

Gerelateerde artikels

-

De laatste luistercijfers van het CIM zijn bekend. Het gaat om de periode tussen 1 november 2019 tot 29 februari 2020, dus voor de coronacrisis. Vooral MNM laat zich positief opmerken. Qmusic en Studio Brussel verliezen luisteraars.

Radio 1 laat zich met een marktaandeel van 8,6% (tegenover 8,1% in de vorige periode) opmerken bij de nieuwe meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) voor de periode van november 2019 tot februari 2020. De VRT-actualiteitszender klimt verder in bereik en luisterduur met een sterke programmatie rond nieuws en actualiteit en een gevarieerd muziekaanbod.

Ook de VRT-jongerenzender MNM klimt naar een marktaandeel van 10,2% (tegenover 9% in de vorige periode) en wordt daarmee de populairste zender bij de Vlaamse jongeren tussen 12 en 24 jaar. Een ijzersterk resultaat voor de zender die dagelijks 700.000 luisteraars bereikt. Annemie Gulickx, nethoofd MNM: “Het is heel fijn om vast te stellen dat zo veel jonge luisteraars afstemmen op MNM. Met programma’s als Generation M, waarin we verhalen zoeken die leven bij jongeren, slagen we er in om die jongste groep te bereiken. We geven hen de kans om te vertellen wat hen bezighoudt en proberen een gids te zijn in een complexe maatschappij. Ook in deze coronatijden zoeken we op antenne én online de juiste toon en verhalen om jongeren te informeren en te entertainen.”

© MNM

Studio Brussel daalt opnieuw

Radio 2 blijft met een marktaandeel van 30,8% en dagelijks meer dan 1,3 miljoen luisteraars uitgesproken marktleider in Vlaanderen. Klara blijft met 1,8% stabiel. Studio Brussel klokt af op een marktaandeel van 9,5% (tegenover 10,6% in de vorige periode). Daarmee doet Studio Brussel het opnieuw slechter dan MNM. Jan Van Biesen (nethoofd Studio Brussel)“Als muziekzender tonen we ons in deze periode ook meer dan ooit solidair met onze noodlijdende vrienden van de muzieksector met #ikluisterbelgisch. Nu gaan we ook een stap verder: vanochtend lanceerden we #ikluisterbelgisch Live, een online concertavond met exclusieve live optredens van Belgische artiesten.”

Daling bij radiozenders DPG Media (Qmusic & Joe)

In deze bizarre coronatijden wil de Vlaming maximaal geïnformeerd en geëntertaind worden. Dat leidt tot een ongezien digitaal bereik op de radiozenders van DPG Media. Zo kennen Qmusic, Joe en Willy samen de afgelopen weken een stijging van 31% in het online luisteren, in vergelijking met de periode voor de coronacrisis. Bij Qmusic gaat het om een stijging van 42%, voor Joe is dat 20% en voor Willy 31%. Joe lanceerde naar aanleiding van #playlocal in deze coronatijden zelfs een nieuwe digitale radiozender: ‘Joe – Best of Belgium’, waar 24/7 de beste Belgische muziek te horen is. 

Over de bekendgemaakte periode luistercijfers blijft het mediaconcern karig met commentaar. Qmusic haalt 10,5% marktaandeel (tegenover 13,8% in de vorige periode). Joe daalt lichtelijk naar 8,4% marktaandeel (tegenover 9% in de vorige periode.) An Caers, directeur radio: “Naast de enorme stijging in het online luisteren, krijgen onze dj’s via al hun kanalen en social media onnoemelijk veel reacties binnen van luisteraars die blij zijn dat we hun ‘compagnon’ zijn in deze coronatijden. We voelen vandaag meer dan ooit de kracht en relevantie van onze radiozenders, die duidelijk luisteraars weten te binden in deze bijzondere tijden.”

Nostalgie haalt 7,4% op het 12+ marktaandeel. Radiozender NRJ blijft erg laag in de luistercijfers hangen. Ze beschikken slechts over 0,33% marktaandeel.