31 oktober 2020

Airbus test voor het eerst automatische piloot voor opstijgen: midden 2020 ook automatisch landen en taxiën

-

Advertentie

Vliegtuigbouwer Airbus heeft afgelopen maand een succesvolle test gedaan met een systeem dat een A350 in staat stelde om automatisch op te stijgen, dat maakte de vliegtuigbouwer eerder deze week bekend. 

ATTOL, oftewel Autonomous Taxi, Take-Off & Landing, is de naam van het gloednieuwe systeem van Airbus waarbij vliegtuigen volautomatisch kunnen opstijgen. Op 18 december steeg een A350 8 keer volautomatisch op. Het systeem dat daarvoor gebruikt wordt is een ‘vision-based’ systeem, wat zoveel betekent als inwendige camera’s die de landingsbaan analyseren met beeldherkenningstechnologie. De piloten hoefden niet veel meer te doen dan het gashendel naar voren te duwen en het vliegtuig te monitoren: “Het vliegtuig begon te bewegen en snelheid te maken, terwijl het automatisch het midden van de landingsbaan bleef bewaren’, aldus Airbus testpiloot Yann BeaufilsOp de juiste snelheid ging het toestel dan ook volautomatisch de lucht in.

Binnenkort vliegtuigen zonder piloten?

Wat deze technologie zo uniek maakt, is dat Airbus geen gebruik maakt van het zogenaamde ILS (Instrument Landing System), dewelke nu al wereldwijd gebruikt wordt bij volautomatische landingen, wanneer er bijvoorbeeld veel mist rond de luchthaven hangt. Het systeem maakt gebruik van een camera-gebaseerd systeem dat rechtstreeks op het toestel hangt. De komende maanden wilt Airbus verdere tests uitvoeren met het systeem, zo plannen ze midden 2020 ook het taxiën naar de landingsbaan en het landen zelf met het volautomatische ATTOL-systeem uit te voeren. Zo zal het theoretisch mogelijk zijn om van bijvoorbeeld Brussel volautomatisch naar New York te vliegen, van gate naar gate.

Zullen we daarom in de toekomst vliegtuigen krijgen zonder piloot? Neen, in een toestel blijven uiteraard piloten zitten, al is het maar om de automatische systemen te monitoren. Al zullen de piloten zich steeds meer naar andere zaken dan het daadwerkelijke vliegen van een vliegtuig moeten richten. Vergelijk het met een Tesla, waarbij het voertuig met zijn sensoren de bestuurder assisteert en zijn taken verlicht.

Advertentie
Abonneren op
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties