More

    Vierde generatie Audi A3 (2020): Digitaal en geconnecteerd

    Advertentie
    Advertentie

    -

    Audi stelde vandaag zijn nieuwe generatie Audi A3 Sportback voor. De nieuwe compacte wagen is van kop tot teen gedigitaliseerd. De Audi kan nu ook met het andere verkeer communiceren dankzij de Car-to-X-standaard.

    De nieuwe A3 Sportback heeft sportieve proporties en zijn concave flank is een volledig nieuw motief in het Audi-design. Hij benadrukt de dynamische uitstraling van het compacte vijfdeursmodel, samen met de zeer schuine C-stijlen boven de achterwielen. De schouderlijn loopt van de koplampen naar de achterlichten omhoog. Het oppervlak eronder valt naar binnen toe en benadrukt zo de quattro-wielkasten en de schouders van het koetswerk. Dit creëert een intensief samenspel van licht en schaduw, dat vooral te danken is aan de sterke contouren rond de dorpels. De onderste koetswerklijn wordt weer omhooggetrokken voor ze de achterste wielkast bereikt. Dat maakt dat de A3 Sportback bijzonder dynamisch oogt en dat hij een sterke voorwaartse uitstraling geeft.

    © Audi

    Het front wordt gedomineerd door een breed, zeshoekig Singleframe met een honingraatrooster. Door het samenspel met de brede, hoekige luchtinlaten en de opvallende bumper brengt dit het sportieve karakter van de compacte premiumwagen tot uitdrukking. De lange dakspoiler achteraan maakt dat het raam er laag uitziet. Samen met de volledig rond de auto doorlopende schouderlijn, de smalle achterlichten, de diffuser en de rechthoekige uitlaten benadrukt dit effect de breedte van het model.

    De A3 is ook onmiddellijk herkenbaar aan zijn koplampen. Als topversie binnen het gamma integreren de ledmatrixlampen voor het eerst digitale dagrijlichten. Een innovatieve pixelmatrix die bestaat uit 15 leds toont een specifieke dagrijlichtsignatuur in functie van het uitrustingsniveau: horizontale lijnen kenmerken de twee basisversies en twee verticale ledlijnen benadrukken de sportiviteit van het S line-koetswerk. Aanvullend bieden de led-matrixkoplampen intelligent aangestuurde grootlichten, dynamische richtingaanwijzers en een dynamische lichtsequentie wanneer de auto wordt vergrendeld of ontgrendeld.

    Digitaal: de cockpit

    Ook het interieur kreeg een totaal nieuw design, met een vernieuwd instrumentenbord. Zo vallen vooral de nieuwe ventilatieroosters op. De cockpit is volledig op de bestuurder gericht. Hij gebruikt gekende elementen uit de grote modellen van het merk en is standaard uitgerust met een aanraakscherm van 10,1 duim. Een innovatieve versnellingspook is geïntegreerd in het black-paneloppervlak dat de bestuurder een volledig nieuwe bedieningservaring biedt. De compacte pook gebruikt shift-by-wiretechnologie en bedient de basisfuncties van de zeventraps S tronic door ertegen te duwen of eraan te trekken.

    © Audi

    De Audi A3 Sportback is verder standaard uitgerust met een digitaal instrumentenbord. Het heeft een 10,25-duimse doormeter en wordt bediend via het multifunctiestuur. Met het MMI navigation plus verschijnen de schermen op de Audi virtual cockpit, die talrijke aanvullende functies heeft zoals een grote weergave van de navigatiekaart. De Audi virtual cockpit plus met 12,3-duimsscherm is nog aantrekkelijker: hij biedt drie verschillende weergaves, waaronder een met een bijzonder sportieve lay-out.

    Geïnformeerd: infotainment met het nieuwe MIB 3

    Het MMI-bedieningsconcept wordt ondersteund door een nieuwe hoofdunit, de derde generatie van het modulaire infotainmentplatform MIB 3, dat tien keer meer rekenkracht heeft dan het MIB 2 in het vorige model. Het MIB 3 werkt nauw samen met de aparte communicatiebox, die alle connectiviteitstaken beheert, waaronder telefoneren en de Audi connect-diensten met LTE Advanced speed. Het omvat bovendien een Wifi-hotspot. Individuele instellingen kunnen worden opgeslagen in tot zes gebruikersprofielen. Daaronder vallen zaken als de stoelpositie, de instellingen van de klimaatregeling, vaak gekozen navigatiebestemmingen en vaak gebruikte media.

    © Audi

    Een grote sterkte van het MMI in de nieuwe Audi A3 Sportback is de eenvoudige, intuïtieve bediening met vlakke menustructuur en symbolen die gebruikers herkennen van in hun smartphone. Zelfs de basisversie met MMI radio plus heeft een handschriftherkenning. Het systeem herkent individuele letters, handschrift, hele woorden en over elkaar heen geschreven letters. Met het MIB 3 is ook natuurlijke spraaksturing aan boord. De A3 Sportback verandert in een intelligente gesprekspartner: de bestuurder kan zijn instructies vrij formuleren en de dialoogbeheerder reageert. Zo begrijpt het systeem bijvoorbeeld vragen als “Waar is het dichtstbijzijnde Italiaanse restaurant?” en geeft dan de overeenkomstige locaties in de omgeving weer. Als de klant het Audi connect navigation & infotainment plus pack bestelt, voert het systeem ook een online vergelijking uit, waardoor de herkenningsgraad en de kwaliteit van de zoekresultaten verbeteren.

    Gecommuniceerd: Car-to-X

    Meerdere Car-to-X-diensten verbinden de A3 Sportback met andere voertuigen en met de omgeving. Als de plaatselijke infrastructuur beschikbaar is, helpt het om vrije parkeerplekken langs de weg te vinden of om de groene golf te volgen door te communiceren met de centrale computer van de stad. Informatie over de verkeerslichtcycli wordt weergeven in de Audi virtual cockpit. Op die manier kan een bestuurder zijn snelheid anticiperend aanpassen, waardoor de efficiëntie toeneemt en de verkeersdoorstroming verbetert. De ingebouwde camera en de sensorsystemen van de wagen detecteren ook gevaarlijke zones en snelheidsbeperkingen en sturen die gegevens door naar voertuigen met compatibele uitrusting.

    © Audi

    Ook in (mild) hybride

    De nieuwe A3 Sportback combineert sportieve proporties met een hoge mate van efficiëntie. Alle motoren maken indruk door hun krachtige koppel en verfijnde loop. In Europa wordt het compacte model gelanceerd met drie motorversies: een 1.5 TFSI met 110 kW (150 pk) en een 2.0 TDI met 85 kW (116 pk) of 110 kW (150 pk). Kort na de marktintroductie volgen een 1.0 TFSI met drie cilinders en een vermogen van 81 kW (110 pk) en een tweede versie van de 1.5 TFSI met een mild hybride systeem (MHEV). Met die laatste motor zet Audi zijn elektrificatiestrategie door in het compacte segment.

    Een riemaangedreven alternator-starter (BAS) voedt een elektrisch systeem van 48 volt dat een compacte lithium-ionbatterij integreert. Bij vertragen of zacht remmen kan de BAS tot 12 kW aan vermogen recupereren en daarmee de energieopslageenheid voeden. Bij vertrekken vanuit stilstand en optrekken bij lage toerentallen ondersteunt de BAS de TFSI met tot 9 kW en 50 Nm aan koppel. Met het MHEV-systeem kan de A3 Sportback tot 40 seconden lang rollen met uitgeschakelde motor. Het verbruiksvoordeel loopt op tot 0,4 l/100 km.

    De motoren van de marktintroductie worden gecombineerd met voorwielaandrijving en het koppel wordt doorgegeven aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of de snel schakelende zeventraps S tronic. In combinatie met deze versnellingsbak met dubbele koppeling wordt de A3 Sportback standaard uitgerust met hendels aan het stuurwiel. Een paar maand na de marktintroductie zal Audi het aanbod geleidelijk uitbreiden met nog meer TDI- en TFSI-motoren, waarvan sommige met quattro-aandrijving, een plug-inhybride in twee vermogensversies en een model met cng-aandrijving.

    © Audi

    3 cm groter dan voorganger

    De nieuwe A3 Sportback biedt meer ruimte en functionaliteit gecombineerd met compacte buitenmaten. Hij is 4,34 meter lang en 1,82 meter breed zonder spiegels, wat hem net iets meer dan 3 centimeter groter maakt dan zijn voorganger. De passagiers plukken daar rechtstreeks de vruchten van: ze hebben meer elleboogruimte voor- en achterin en meer schouderruimte achterin. Zonder dakantenne is de nieuwe A3 Sportback 1,43 meter hoog, wat identiek is aan de derde generatie, net zoals de wielbasis van 2,64 meter.

    Vanaf 26.100 euro

    De voorverkoop van de nieuwe Audi A3 Sportback in België begint in maart 2020 en de eerste wagens zullen begin mei aan klanten worden geleverd. De 35 TFSI met 110 kW (150 pk) zal in België worden aangeboden voor 28.500 euro, de instapdiesel 30 TDI met 85 kW (116 pk) is verkrijgbaar vanaf 27.850 euro. Het basismodel 30 TFSI met 81 kW (110 pk) begint bij 26.100 euro.

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie