More

    REVIEW. Onze hoofdredacteur fileert de start van het televisienajaar op VTM 2: “Op naar de volgende rebranding” (★★)

    -

    Het werd met veel bravoure aangekondigd. Sinds een weekje gaat VTM niet meer alleen door het leven, maar heeft het gezelschap van “een familie van zenders”. Dat betekent dat de oud vertrouwde zenders Q2, Vitaya en CAZ verdwijnen en vervangen worden door VTM 2, VTM 3 en VTM 4.

    Terwijl je op VTM 3 en VTM 4 vooral films, classics en series zal vinden en het zenders worden waar je waarschijnlijk niet herhaaldelijk naartoe zal naar zappen, krijgen we op VTM 2 wel iets waar we tijdens de persvoorstelling naar uitkeken: nieuwe lokale, realityreeksen. Terwijl we titels later dit najaar de Vlaamse versie van ‘Ik Vertrek’ en een serie rond het Monaco van Oost-Vlaanderen, Sint-Martens Latem, mogen verwachten, krijgen we nu al drie avonden per week reality van eigen bodem: ‘Jonge Wolven’, ‘Lady Truckers’ en ‘Vanity Plates’.

    Jonge Wolven = The Sky Is The Limit? (★★★½)

    Is het dat onbedwingbare voyeurisme? De jaloezie? Of toch de bewondering voor de self-made man die ons doet kijken naar programma’s over succesvolle ondernemers? Een combinatie zeg maar. Toch is ‘Jonge Wolven’ niet ‘The Sky Is The Limit’ zonder remschijven. In ‘Jonge Wolven’ volgen de programmamakers elf jonge ondernemers die succesvolle, veelbelovende bedrijven hebben opgericht. Dat betekent in tegenstelling tot andere soortgelijke reeksen geen blik in de extravagante levens van de protagonisten, maar vooral een eerlijke blik in het hoofd van diegenen met een oneindige ambitie. Of hoe fotografe Maria-Laura Raia het zegt: “Ik ben de meest ambitieuze persoon die je ooit zal tegenkomen.” 

    Gelukkig leeft het programma niet alleen van de stereotype uitspraken. Op een bepaald moment werd het zelfs emotioneel. Toen kleermaker Tommaso Bordoni geconfronteerd werd met de plek waar hij vroeger als dakloze sliep en zijn vriendin hem diende te troosten, wist het programma te raken. Al was er ook voldoende hersenloze televisie, zoals een fotoshoot van Jill Cnudde, oprichtster van Bikinibody, in een knalroze decor. Toen ze de kijker toevertrouwde dat ze haar detox koffie – wat dat ook moge zijn – tot ‘s avonds laat had liggen testen en daarom slecht had geslapen, werd het stilaan dolletjes met de jolige uitspraken. Waarom ze de koffie vlak voor de lancering nog moest testen, dat werd niet gevraagd.

    De ondernemers in ‘Jonge Wolven’ / © VTM 2

    De dieperik in: Ladytruckers & Vanity Plates (★½)

    Terwijl ‘Jonge Wolven’ nog enigszins vermakelijke televisie opleverde, stort VTM 2 zich de dieperik in met ‘Ladytruckers’. De vrouwelijke truckers gunnen ons in acht – één had ruim volstaan – afleveringen een blik in hun leven en die van hun ronkende dieselvrienden. Naast enkele leuke droneshots, enkele sappige uitspraken, de mogelijkheden voor vrachtwagentoeters en een kennismaking met een roze-witte truck, leverde dat niets op.

    Dan moest ‘Vanity Plates’ nog op donderdag aanvatten. Daarin onthullen de programmamakers de verhalen achter de meest opvallende gepersonaliseerde nummerplaten. We krijgen daarmee een 55 minuten lang programma over een onderwerp dat eigenlijk niet langer zou mogen duren dan een rubriek in ‘Iedereen Beroemd’. De nummerplaten die de revue passeerden gingen van ‘GOD’ tot ‘POWERFUL’. Die laatste hoort bewakingsagente Sarah toe. Zij bleek nog het meest amusante personage. Zo raasde ze tegen hoge snelheden door havengebied. Don’t try this at home. Veel meer dan achtergrondgeluid op herfstavonden zal dit nooit worden. U hebt niets gemist, daarmee is alles gezegd.

    Dirk is gefascineerd door het getal pi / © VTM 2

    Als je dachten dat de programmabazen van VTM hun lesje hadden geleerd met ‘Steenrijk Straatarm’, dan ben je eraan voor de moeite. Investeer toch eens in kwaliteit, in plaats van in een handvol prutstelevisie. Anders kunnen we beter al nadenken over de volgende rebranding van VTM 2. Kanaal 2, iemand?

    Advertentie
    Advertentie

    Lees Meer

    Advertentie