30 oktober 2020

RECENSIE. Het eerste Belgische ‘online’ festival ‘Artists Unlimited’: Faces on TV, Tessa Dixson, Rare Akuma en Susobrino

-

Artists Unlimited belooft ons het eerste Belgische livestreamfestival. Voor muziekliefhebbers een deugdzame afwisseling van alles wat Spotify, Facebook Live en YouTube te bieden heeft. Hoe ging het er op de online festivalweide aan toe en is het zijn prijskaartje van 10 euro waard? Lees het hieronder.

Zondagmiddag, een stralende zon. Zo’n 18 graden. Hét perfecte weer voor een broeiende cocktail van muziek, pintjes, de nodige hamburgers en een overvolle festivalweide. Dat scenario zullen we in de zomer van 2020 niet krijgen. Het zal zowaar de eerste festivalloze zomer worden sinds mensenheugenis. Gelukkig hebben enkele creatievelingen, met een passie voor muziek en festivals, de handen in elkaar geslagen om het summum van de Belgische muziek naar onze huiskamers te brengen, in afwachting van de volgende festivalzomer. Wij namen vanuit onze zetel een kijkje. 

Hoe zat het met beeld en geluid?

Ongeveer een uurtje voor de geplande start kregen we een link en een toegangscode toegestuurd. Na het invoeren van de code kregen we vlot toegang tot de stream. Al bleek dat niet voor iedereen het geval. Zo lazen we in de ‘Festival Chat’ problemen van enkelingen met de toegang tot de stream, gaande van het ontbreken van een e-mail tot het niet werken van de toegangscode. 

Voor de gelukkigen die de livestream wel aan de praat kregen, dat waren er zo’n 400 aan de start tot zo’n 1000 rond 18 uur, kregen Willy-presentatrice Sofie Engelen te zien. Niet vanuit haar kot met een krakkemikkige Skype-verbinding, maar wel vanuit een studio mét professioneel beeld en geluid. Eigenlijk net zoals we gewoon zijn van programma’s zoals ‘Festivalitis’. Ook de streams bij de artiesten waren verzorgd: geen gebrekkige geluidskwaliteit en al evenmin slecht beeld. Alle concerten werden in Full HD, mét professionele camera-apparatuur en excellente audio de ether in gestuurd.

Presentatrice Sofie Engelen zorgde voor gezellige praatjes tussendoor / © Tuur Tisseghem

Susobrino

De muzikale primeur was weggelegd voor Susobrino, dat is het alterego van de 23-jarige producer en instrumentenverzamelaar Bart Vanobbergen. Hij bracht iets, wat tussen world en latin lag, geïnspireerd op zijn Boliviaanse roots en zijn passie voor exotische klanken. Dat deed hij vanuit zijn kot, helemaal in zijn eentje met de hulp van loops. Dat belemmerde hem niet om het beste van zichzelf te geven. Ogen dicht, op het terras met een pintje leek het net echt. Al zouden we de show, op het echte festivalterrein, vermoedelijk van aan de bar buiten op het scherm bekijken.

Net zoals een goede show beaamt, had Susobrino tijd voor een korte babbel en een tip, weliswaar geen muzikale: “Bekijk even de Wim Hof ademhalingstechniek”. Omdat wij ook niets beter te doen hebben, geven we hem u hier mee. De Nederlander Wim Hof staat bekend voor zijn ademhalingstechnieken én vooral als ‘The Iceman’. Doe het toch maar op eigen risico.

Susobrino vanuit zijn Brusselse huiskamer / © Artists Unlimited

Rare Akuma

Rare Akuma, aka Shyheim Newell, is een jonge Antwerpenaar die het met zijn muziek erg goed doet in de States. In ons land produceerde hij reeds voor Zwangere Guy en ook zijn eigen muziek is de moeite waard, zo bekroonden we zijn EP ‘it’ll be okay.’ met vier sterren.

Akuma was voor de gelegenheid uitgedost met de nodige portie bescherming, incluis handschoenen en mondmasker. De man gaf een show waar menig voorhoofd in een clubzaal drijfnat van zou worden. Terwijl hij aarzelend begon, kwam hij gaandeweg in zijn set los. Zo ontstond een virtuele moshpit op het op punkrock-geïnspireerde ‘i’m totally over it’ en ging het méér dan hard op ‘Free Xela’. Knallen deed hij op set-afsluiter ‘(don’t) go away’. Een aanrader eens de zalen weer open zijn.

Rare Akuma die zat in de televisiestudio / © Tuur Tisseghem

Faces on TV

Faces on TV, aka Jasper Maekelberg, die zag zijn concertagenda ineenstuiken. De man werkte als producer mee aan zowat iedere interessante Belgische release, gaande van Sylvie Kreusch, Balthazar tot Bazart. Maekelberg zag tijdens zijn tour met Balthazar wat voor intrigerends je kan doen met loops, conga’s en synths. Geen fancy decor voor Maekelberg, maar gewoonweg zijn slaapkamer die voor de gelegenheid omgetoverd was tot studio.

Openen deed hij met single ‘Time After Time’, waar hij meteen de kracht van zijn soloband uitte. Maekelberg bracht versies die zowaar nóg spannender bleken dan op de plaat. Passeerden onder andere de revue: ‘Dancing After All’ en ‘Suspicious’. Stuk voor stuk songs die uitblonken van de creativiteit van het muzikale genie dat Maekelberg is. 

Een blik in de slaapkamer van Jasper Maekelberg / © Artists Unlimited

Tessa Dixson

Dan was het de beurt aan de Belgische met Amerikaanse Roots, Tessa Dixson. Zij moet zowat de meest ongelukkige release van het jaar gehad hebben. Haar debuutalbum ‘Genesis’ kwam net voor de coronacrisis uit op 13 maart. Haar festivalzomer en show in Ancienne Belgique (nu gepland op 9 september) zag ze uitgesteld worden. Dixson ontving ons in de woonkamer van haar ouderlijk huis. Terwijl moeder en vader des huizes genoten van een boek en tuinieren, zorgde Dixson voor muziek.

We kregen geen grote popshow van Tessa Dixson, maar wel intieme, gestripte soloversies van achter de piano. Een zonnig rustmoment. We kregen vooral nummers van de nieuwe plaat ‘Genesis’ te horen, maar ook enkele verrassingen. Single ‘Tender Me’ zorgde voor de intieme opener, ‘My Love’ bracht meer van die warme stem die Dixson heeft. Eén van die verrassingen waar we van spraken was een cover van ‘Reason’ van Spooky Black, maar de échte verrassing kwam dankzij de cover van het populaire ‘everything i wanted’ van Billie Eilish. Tout court, deze had machtig gewerkt op de festivalpodia en we kunnen niet wachten om dit met onze voeten in het festivalgras te aanschouwen.

Met ‘Ignited’ bracht ze een ouder nummer op deze online showcase. Het is één van de songs die Dixson reeds enkele jaren geleden schreef, maar waarmee ze haar eerste stappen zette in de Belgische muziekwereld. A capella nam ze afscheid met ‘Promised Land’. Dit was een rustmoment om U tegen te zeggen. 2020 had haar jaar moeten worden, laten we dat met z’n allen gewoon even verplaatsten naar 2021. 

Thuis bij de ouders van Tessa Dixson / © Artists Unlimited

Is het zijn prijskaartje van 10 euro waard?

Een festival staat of valt met zijn line-up en daar heeft de organisatie wel degelijk rekening mee gehouden. Met kleppers zoals Faces on TV, maar later op de avond ook Sioen (20.10) en Absynthe Minded (20.50) heeft het online festival voor ieders wat in petto. Nieuw talent zoals Tessa Dixson, Rare Akuma, maar ook Noémie Wolfs (19.30) kan op deze manier toch heel wat huiskamers bereiken. Het zal de festivals nooit vervangen, maar is in coronatijden het sterkste alternatief in de zee van streams met een afschuwelijke geluidskwaliteit op Facebook Live.

Ge het zelf nog ontdekken en dat tot 23 uur vanavond op artistsunlimited.online 

Advertentie
Abonneren op
Abonneren op
guest